Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent, ben je voor het eerst hier..........

2 juni 2018 - Toulouse, Frankrijk

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik, Lucas Bolceboos uw meerazende reporter, schreef over de met hoogoplopende emoties volgelopen helmen van onze brommervrienden.
Toch is het maar een jaar geleden. Een jaar waarin het een en ander is gebeurd. Als een trotse aap met 7 lullen toonde Arjan enkele maanden geleden zijn electrische ouwevandagen fiets aan Richard. "Hij kan wel 40 km/uur!!! , Ries! Echt waar!!! 40 km/ uur!!!"
Waren dit echt woorden die klonken uit de mond van een man die tot voor kort berijders van brommers met minder als 150 pk's en lageróóe topsnelheden als 250'km/uur weigerde te om zelfs maar te begroeten, laat staan te berijden?? En nu rijd deze zelfde, voormalig brommerheld, met 40 km/uur op een naar gewatteerde bolknak sigaar ruikende ouwelullenfiets met trapondersteuniging en extra lage opstap naar de middagsoos. Een soos waar lotgenoten nazwijmelen en opscheppen over de tijd van weleer dat ze met hun machtige brommers de hoge toppen, bergpassen en de meedogenloze elementen der natuur trotseerden.

Richard heeft in zijn oneindige wijsheid en op de top van zijn midlifecrisis besloten dat het tijd wordt voor opa's laatste kunstje. De prachtige woning waar hij met veel plezier woonde en nog jaren zonder noemenswaardig onderhoud had kunnen doorbrengen heeft plaats moeten maken voor een 400 jaar oude bouwval. Een woning die stamt uit de tijd dat Jan Pieterszn Coen met zijn VOC schepen vanuit Hoorn over de wereldzeeën voer om handel te drijven in specerijen, zijde, katoen, goud en zilver. Om inefficiëntie te voorkomen laadde hij, op de heenweg eerst zijn schepen vol met een paar honderd bruin getinte medemensen die mee konden helpen met roeien, schoonmaken en uiteindelijk zelf dienst te doen als betaalmiddel.
Deze met bloedgeld gebouwde woning mag zich in huidige tijd zelfs "rijksmonument" noemen. Er moet alleen "wat aan gebeuren" omdat de laatste onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden toen de batavieren in 1800 gezellig samen de Rijn kwamen afzakken.
De ooit zo aanbeden en geliefde brommer staat al weer 10 maanden verwaarloost in zijn nieuwe onderkomen, een stoffige en  koude werkplaats.

Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. (Een verstopte of vernauwde kransslagader hier en daar daargelaten). De telefoon ging. "Met Lucas spreekt u" zei ik.  "Hallo?,hallo? Hier met Arjan en Richard, je weet wel, die van de brommers??"
"Uhhhh, help eens even" probeerde ik nog in de hoop dat ze door de vroeg in getreden dementie de reden waarom ze belden inmiddels waren vergeten. Maar nee. "Lucas, Ga je weer mee met ons als meerazende reporter? Klonk het aan de andere kant van de lijn. The rest is history!

Ik schrijf 2 juni 2018. Achter het stuur zit Arjan. Ouderwets mopperend over het ontbreken van voldoende pk's onder de motorkap om de zware aanhanger geladen met 2 machtige, glanzend opgepoetste brommers over de Franse heuvels te trekken. Richard zit op de bijrijdersstoel. Hij kijkt rond, zorgt voor broodjes en red bull om Arjan wakker te houden.
En ik? Ik zit achterin de zilvergrijze peugot van Richard. Weer heb ik me laten overhalen om 9 dagen van mijn kostbare tijd te steken in een brommerrit.
Een brommerrit van 2-10 juni 2018 door de Spaanse Pyreneeën.
God, wat kijk ik uit naar de pijn in mijn kont, het geklaag, het vroege opstaan, de opmerking "he!, kikkers!" die klinkt na elke boer die wordt gelaten maar vooral de mix van toilet geuren vermengt met tandpastageur.

3 juni 2018, het begin van weer een week vol km's, bochten, tanken, boertjes, kikkers, emoties, pijn maar vooral genieten, plezier en lachen.

Ik, Lucas Boceboos, neem jullie weer mee met de onnavolgbare, zinloze en voor velen onbegrijpelijke avonturen van onze brommervrienden.

Lucas Bolceboos, uw meerazende reporter tegen wil en dank.

1. Monique:
    2 juni 2018
    Veel plezier, geniet ervan. Kijk uit naar de reis verslagen van Bolceboos.
  2. Bianca besemer:
    2 juni 2018
    Heel veel plezier en doe voorzichtig.