Ik heb zin om te tanken............

5 juni 2018 - Arinsal, Andorra

De afgelopen dagen heb ik samen met onze brommervrienden vele honderden kilometers op de Andorriaanse (of is het nu Andorrese of andorrgoolse??) asfalt mogen vertoeven. Miljoenen bochten gemaakt over glad en strak asfalt. Ooit sprak ik over de brommerhemel. Ik heb destijds niets teveel gezegd.

Maar ik wil het vandaag eens even hebben over Andorra. Andorra is een piepklein ministaatje gelegen midden in de Pyreneeën en opgesloten tussen Frankrijk en Spanje. Wat niet veel mensen weten is dat Andorra eigenlijk een oliestaatje is in de lijn van Quatar en Dubai. Echter er is een verschil en wat niemand weet. Pompen ze in Dubai en Quatar miljoenen liters olie UIT de grond om deze vervolgens in grote tankauto's te laden en in lange colonnes de stad UIT te voeren, zo doen ze dat in Andorra iets anders. Lange colonnes tankauto's rijden heimelijk s'nachts Andorra IN om vervolgens de olie IN de grond te pompen. Vervolgens doen ze overdag net alsof ze de olie zelf hebben gevonden en pompen het er weer uit om het vervolgens aan de vele toeristen te verkopen. Hiervoor hebben de Andorrianen tankstations gebouwd. Het aantal tankstations komt ongeveer overeen met het aantal inwoners van Andorra. Urenlang rijdt je langs een aaneengesloten lint van tankstations die allemaal hun uiterst best doen de passerende toerist naar zich toe te lokken.
Om zoveel mogelijk toeristen te lokken maar vooral brommeraars bieden ze de benzine voor spotprijzen aan.

Speciaal voor de brommeraars is er de superracebenzine 'octaan 98'. De racebenzine waar Arjan zo zielsgelukkig van wordt. Thuis in Holland is deze benzine uiters zeldzaam en rijdt Arjan soms 50 kilometer om, om deze superbenzine in zijn brommer te kunnen gooien. Hier in Andorra heeft ieder tankstation minstens 4 pompen staan die dit goddelijke goedje uit het tankpistool laten vloeien. Grote schreeuwende reclameborden proberen de voorbij brommerende brommeraars naar hun pomp te lokken. En het werkt!! Zeker bij Arjan.
Het werkt zelfs zo goed dat Arjan gister tegen zijn brommervriend geëmotioneerd zei dat hij overal wel wilde tanken, desnoods was hij bereid om zijn tank, na het tanken, weer leeg te gooien om hem vervolgens weer vol te gooien met deze koning onder de benzines. "Ik heb zin om te tanken" sprak hij gelukzalig uit.

Andorra heeft naast de verkoop van geïmporteerde, en vervolgens weer stiekum in de Andorriaanse grond gepompte benzine een andere bron van inkomsten.
Toeristen uitkleden! Althans, ze kleden ze eerst aan om ze vervolgens weer uit te kleden. Andorra staat bekend als belastingparadijs en mede hierom kunnen de winkeliers spotgoedkoop hun kleding, sigaretten, drank, wapens etc etc aanbieden.
Lange files gelukzoekers uit heel Europa worden naar dit piepkleine staatje gelokt. Eenmaal aangekomen en bij het zien van zoveel buitenkansjes, hoge kortingen en weggeefprijzen worden ze hebberig. De achterbak van de net met spotgoedkope Andorraanse superbenzine volgetankte auto gaat open en wordt tot de rand aan toe afgeladen met sigaretten, drank, fototoestellen en kleding.
Vervolgens gaan de zielsgelukkige toeristen met hun gescoorde buit huiswaarts. Na ongeveer 5 minuten rijden bereiken ze vervolgens de grens van Andorra met Frankrijk of Spanje. (Andorra is namelijk ongeveer net zo groot als Krommenie en assendelft bij elkaar.)
Eenmaal bij de grens aangekomen laat een vriendelijke Andorraanse douanier hen met een vriendelijke glimlach door. De toerist groet vriendelijk terug en waant zich de koning te rijk. Hij heeft de douane toch maar even mooi voor het lapje gehouden. 100 meter verder doemt een 2e poort op. De Franse of Spaanse douanier heeft wel in de gaten dat de auto bijna door zijn vering gaat van de grote illegale lading aan boord. (Feitelijk heeft de Andorraanse douanier hem net gebeld en doorgegeven dat er weer zo'n sukkel onderweg is). De auto mag helemaal leeg, de belasting wordt geheven en de eens zo mooi aangeklede toerist wordt vakkundig weer uitgekleed.

Onze brommervrienden lopen geen risico. De kleine brommerkoffertjes zijn niet geschikt voor het meesmokkelen van goederen.
Al vroeg Arjan nog wel heel voorzichtig of Richard het een bezwaar zou vinden als de brommerkoffertjes in plaats van brommerkleding, gevuld konden worden met 'superracebenzine octaan 98'

Hij had zooooooo'n zin om te tanken!!!!!!

Lucas Bolceboos,
uw de meetankende, reporter
tegen wil en benzinestank.