Voorbereiden voor berijden en dan voorbij rijden................

3 juni 2017 - Savines-le-Lac, Frankrijk

Dat een gedegen voorbereiding de sleutel voor succes is, is alom bekend. Dit geldt voor vrijwel alles en iedereen. Want zeg nou zelf. Wat verwacht je van bijvoorbeeld een bakker die een taart wil bakken terwijl hij de ingrediënten zonder te mixen in een kom lazert om het "beslag" vervolgens in de onvoorverwarmde oven te stoppen. Alles zit erin maar of deze taart hoge ogen gooit bij "Heel Holland Bakt" durf zelfs ik, Lucas Bolceboos, te betwijfelen.

Zo vragen brommerritten ook een gedegen voorbereiding. Zo doet een brommer namelijk niet veel zonder voldoende voedingsstoffen zoals benzine en lekkere verse lichaamssappen zoals olie en koelvloeistof.
Geef een brommer daarna nog een paar nieuwe sloffen en dan is een brommerrit vrijwel succes verzekerd.

Al heel vroeg dit jaar werd ik, Lucas, benaderd door onze brommerhelden met het verzoek de rol van meerazende reporter weer in te vullen. "Jullie zijn er op tijd bij heren" zei ik terwijl ik de data in m'n agenda noteerde.
"Waar gaat de reis heen dit jaar?. Italië? Spanje? Oostenrijk?
Frankrijk!!!! Het wordt Frankrijk!!, riepen beiden tweestemmig in koor. We doen dit jaar precies hetzelfde als vorig jaar!  Hetzelfde land, hetzelfde gebied, dezelfde routes, dezelfde hotels, dezelfde data, dezelfde tijden, dezelfde stomme fouten van Arjan, gewoon alles hetzelfde.
"Enorm spannend en uitdagend" wist ik er volledig verbaast nog uit te krijgen. "Maar weten jullie wat? Dan kopieer ik de blog van vorig jaar gewoon en upload hem gelijk maar even." Zit mijn taak erop en blijf ik dit jaar verschoont van de door doorzitplekken veroorzaakte bavianenreet, de dagelijkse 'hangovers' door het overvloedige Franse bierres. Ook het tenenkrommende ochtendritueel aan de ontbijttafel als Arjan na z'n eerste kop koffie vol trots aankondigd dat de weeën zijn ingezet, zal mij bespaard blijvenen. Er is voldoende ontsluiting om de bevalling in te zetten om vervolgens 5 minuten later weer terug te keren van het toilet met de mededeling dat het een tweeling wordt.  De eerste is al tijdens het voorpoepen geboren en de tweede zal tijdens het afpoepen het eerste levenslicht gaan zien.
Meer details zal ik jullie besparen.

"Nee! Zo moest ik dat niet zien!" Het idee om dit jaar weer dezelfde route te rijden komt doordat vorig jaar grote delen van de routes zijn overgeslagen ofwel voorbijgereden. We kennen vast allemaal de verhalen van vorig jaar nog wel van de vroeg en zwaar dementere brommer van Arjan continue vergeten was hoe hij moest starten nadat hij was uitgezet. Met alle gevolgen van dien.
Een bijkomend groot voordeel van deze "reprise" is dat er nauwelijks voorbereidingen getroffen dienden te worden. De routes zijn klaar, de hotels zijn bekend, dezelfde brommerhelden en nu Lucas nog even "regelen" en klaar is Klara!
Een goede voorbereiding is het hele werk in dit geval......

Hoe relaxed dit jaar. Geen navigatie stress, geen data stress en geen booking.com stress. Heerlijk!!! En dat al in februari!!!

We noteren 2 juli 2017 om 17.00 uur.  (jazeker, u leest het goed. gisteravond!!!)
De telefoon van Richard gaat. Het is Arjan. "Heb je weeronline al gezien?" Uit de omvangrijke en woorden diaree met de nodige krachttermen hoort Richard 1 woord of lieverd gezegd, getal, loud and clear. 30 mm regen!!????? In de breedte hoop ik toch en niet in de hoogte??? grappte Richard nog even maar de grap miste haar doel volledig.
30 mm zware onweersbuien PER DAG!!!! Hierbij heb je geen brommerpak nodig maar een wetsuit!!!

En toen kwam die onvermijdelijke vraag. "Wat gaan we doen? Gaan we of gaan we niet???  Gaan we deze tot in de puntjes voorbereidde route zomaar laten schieten of ,..........?
In minder dan in minuut werden de alternatieven overwogen en afgeschoten totdat er nog maar 1 alternatief overbleef. ..... Alle routes niet wijzigen, alleen even op een andere dag!
Arjan was dus gelijk klaar. Richard hoefde alleen maar even, de met grote zorg, uitgezochte en bevestigde hotel "even om te boeken"'

3 uur later werd Richard hyperventilerend achter z'n bureau gehaald en naar huis gestuurd.

Kortom, het lag niet aan het voorbereiden van het plan tot het berijden van de brommers om deze vervolgens voorbij te rijden.

Tot morgen,

Lucas Bolceboos
Uw meerazende reporter en op alles voorberijdt??.