Weerstress, of was het nu weer stress?..............

12 juni 2015 - Heiterwang, Oostenrijk

In vroeger tijden, In "de tijd van Barabas", toen sex nog gewoon vies en het bier spotgoedkoop was had men nog nooit gehoord van "Weerstress".
Zodra de haan kraaide stond men op en ging men aan de slag. Scheen de zon dan scheen de zon, regende het dan regende het. Gewoon omdat dat zo was. Heel soms was er een soort dorpsgek die beweerde dat hij aan de draairichting van zijn gortepap dacht te kunnen voorspellen wat het weer van morgen zou gaan doen. Draaide de lepel in zijn pap naar links dan ging de zon schijnen, draaide hij naar rechts dan ging het regenen. Brandde deze dorpsgek z'n bek aan de hete pap dan kon de korte broek uit de kast gehaaid worden. Was hij koud dan was het tijd voor de winterjas. Simpel maar doelmatig en niemand sprak hem tegen want niemand wist het beter als de dorpsgek. Of gaf geen mening uit angst om tot de nieuwe kersverse opvolger van deze dorpsgek te worden uitgeroepen.

En nu? Nu is alles anders. 3x swipen gevolgd door 2 pushes op je tablet en je weet op de minuut nauwkeurig wanneer en hoe laat de buurtbarbeque in Labberdekutjeveen of Sintherejezusdam risicoloos georganiseerd kan gaan worden.
Zo kun je dus nu ook op huisnummerniveau en op de minuut nauwkeurig vaststellen waar, wanneer en hoe laat je waar in de Alpen juist niet moet zijn om de voorspelde 2,25367 mm regen te vermijden.

De telefoon ging bij Richard in zwaag. Daar klonk de gespannen, trillende stem van Arjan, "hey Ries heb je het weercijfer al gezien voor de GPS coordinaten 52'30'41.9"NB 6'6'4"OL. Je weet wel, het adres van ons eerste hotel op onze eerste dag? Niet meer als een weercijfer 6,38542 krijgt het!!!"
"Zullen we wel gaan???? En dat zeg ik niet zomaar hoor want vanmorgen om 06.57 uur kreeg het nog weercijfer 6,39745!!!" "Het weer ziet er niet goed uit!" Klonk het door de telefoon. "Ik slaap er al twee nachten niet van. Ik heb weer "Weerstress".
Richard antwoordde op een pedagogische verantwoorde enige en juiste wijze op deze vraag. "Rustig Arjan, het komt allemaal goed. Het weer laat ons niet in de steek, echt niet. Hoe ik dat weet?? Ik weet het zeker want ik verbrande m'n bek vanmorgen aan mijn naar links draaiende gortepap"

Het waren vandaag 865 lange zware snelwegkilometers. Van benzinepomp naar benzinepomp, van file naar file. De bij elke stop genuttigde blikjes Redbull  werden langzaam maar zeker omgezet in straaltjes zweet in de hete motorpakken. Straaltjes zweet die zich een weg naar de waterdichte motorlaarzen wisten te banen.

De reis naar Heiterwang in Oostenrijk was lang. Lang, heet, druk maar...........

Het was Weercijfer 10!!
Tot morgen............

Lucas Bolceboos,
uw kalm zwetende reporter

Lepeltje lepeltje, samen in een bed, opgemaakt als hartje........Trek in dorst en honger..........

1. Ilse:
    13 juni 2015
    Eindelijk op weg! Heel veel plezier enne..... Hier regent het dus weercijfer 3!