De brommer evolutie..........

24 juni 2020 - Titisee-Neustadt, Duitsland

jaren geleden schreef ik al eens over de "evolutie van de mens in z'n achteruit". In dit reisverslag belichtte ik de omgekeerde vooruitgang die onze brommerfreunden doormaakten naar mate de brommerrit duurde. Vertrokken de freunden op de eerste dag als fris geschoren en welgemanierde gentlemen rechtstreeks vanuit hun highclass kantoren op de Zuidas teneinde na 1 week weer huiswaarts te keren als wild behaarde, ongemanierde neanderthalers.

Zo anders is het met de brommers. Brommers zijn in basis een stoommachine geplaatst tussen 2 wielen. Plaats er een stuur op en Viola! Een brommer. Om de brommer enigzins bruikbaar te maken werd er een houten plank opgetimmerd die het predikaat "zadel" mee kreeg. Een brommer in de puurste vorm. 

In de jaren daarna werden deze spartaans rijdende vehikels met houten banden steeds iets verbeterd en comfortabeler gemaakt. Zo kregen ze rubber banden gevuld met lucht en maakte de stoommachine plaats voor een benzinemotor. Voor de veiligheid werd er verlichting op gezet maar daar bleef het dan ook wel een beetje bij. Brommerrijden moet tenslotte puur blijven. Brommerrijden is beleving, ontbering, rauw, ruw en ongepolijst. Een weekje op de brommer is geen vakantie maar dagenlang afzien. De authentieke houten plank waarop gezeten wordt veroorzaakt op dag 2 al de kenmerkende "vurige bavianenreet" die bij thuiskomt wekenlang  herstel vraagt en ontzien wordt door 3 weken op een zwemband te moeten zitten. De gebroken polsen worden 6 weken in het medisch gips gefixeerd en de Chiropractor draait overuren om de alle kanten opgeschoven nek en ruggenwervels weer op z'n plaats te krijgen. Dit is de charme van het brommerrijden.

Dit is dan ook de wijze waarop Der Jochem en Der Richard de rit beleven. Hun brommers zijn verstoken van enige luxe en comfort. Gewoon basic zoals een brommer hoort te zijn. Een benzinemotor tussen 2 wielen met een stuur, een houten plank en verlichting. Afzien en ontbering. Rauw  en ruw.

Der Arjan en zijn brommer is een ander verhaal. De brommer is in de jaren geëvolueerd van een 1 paardenkracht metende Spartaanse helse machine tot Der Arjan's futuristische high tech en 207 paardenkracht tellend racemonster die er niet voor terugdeinst om de snelheid boven de 300 km per uur te jagen. Om tot deze snelheid te geraken en er niet voortijdig door de te hoge G-krachten afgegooid te worden is de brommer voorzien van "launch control". Deze "launch control" treed automatisch in werking als de "traction control" wordt overruled zodra de kleverige rubber achterband zijn contact met het wegdek dreigt te verliezen en gaat spinnen. Om te voorkomen dat bij het wegrijden, of zeg maar liever "lanceren" , het voorwiel omhoog komt en het contact met het wegdek verliest waardoor de brommer feitelijk onbestuurbaar is, is de brommer voorzien van "wheelie control". In het display wordt nauwgezet bijgehouden hoe groot de hellingshoek is geweest in de zojuist gereden bocht waarbij de "lane assist" ervoor zorgde dat er netjes tussen de beide lijntjes werd gekleurd. Het blokkerende achterwiel bij een stevig ingezette rempartij wordt vakkundig gecorrigeerd door het Anti Blokkeer Systeem. Een kort signaal vanuit het display meldt dat de bandenspanning in het laatste uur met 0,1 bar is terug gelopen en de kortste route naar de dichtstbijzijnde tankstation wordt weergegeven in de GPS navigatie. Om er zeker van te zijn dat de informatie goed is overgekomen wordt het tevens in zijn helm gesproken middels de ingebouwde communicatieset. De opgelopen aambeien worden ondertussen automatisch droog geföhnd vanuit de buddyzit.

Om überhaupt weg te kunnen rijden op z'n brommer  dienen er eerst talloze apps te worden geïnstalleerd op de iPhone en ingelogd te worden met gezichtsherkenning. Termen als Pairen, connecten, channels, ABS, hey Siri, hey Cardo, etc dienen eerst uit het hoofd geleerd te worden alvorens er ook maar gedacht mag worden aan brommeren.

informatie, informatie, informatie.... Die er voor zorgen dat er nagenoeg geen tijd meer overblijft voor datgene waar het werkelijk om gaat.  Afzien en ontbering.

Ik hoorde Der Arjan zojuist tegen zijn brommerfreunden zeggen dat zijn volgende brommer toch zeker voorzien moet zijn van een toilet..........

bis morgen und grusse aus die Heimat

Der Lucas Bolceböse 

ihr reporter gegen  wil und danke

Foto’s

2 Reacties

  1. Ilse:
    24 juni 2020
    Klinkt als behoorlijk afzien... ! Gelukkig heeft Arjan het naar zijn zin!
  2. Myrthe Kostense:
    28 juni 2020
    1 ding hebben jullie gemeen, daar kan geen moderne electronica tegenop...het wegzweten in een leren pak bij meer dan 35 graden!! een motorpak met ingebouwde airco moet nog uitgevonden worden...maar als die er komt...dan weet ik wel wie deze als eerste zal aanschaffen! ;-)