Reverse......

27 mei 2022 - Almería, Spanje

Ik, Lucas Bolceboos, ben in de war. Stevig in de war. Al jaren versla ik het wel en wee van onze brommervrienden op hun avonturen in verre en soms minder vere oorden. Door de jaren heen is er een soort patroon zichtbaar geworden waarop ik kon rekenen en vertrouwen. Terugkerende tradities, acties en gewoontes zijn soms saai maar niet altijd. Zo bestaat de brommerclub van onze vrienden al sinds de officiele oprichting uit slechts 2 leden maar waar incidenteel een introducé kan worden aangebracht zoals vorig jaar in de vorm van freund Jochem. Dit trek ik, Lucas Bolceboos, nog wel. Maar wat lastiger te handelen is zijn de extreme veranderingen die er zich voltrekken binnen de brommerclub.

Arjan, van origine een licht dwangneurotische perfectionist, heeft zijn brommerzaakjes altijd met militaire precies voorbereid en in uitvoer gebracht. Neem nu bijvoorbeeld het tasje achterop zijn brommer is altijd via een, ver vooruitgedachte systematiek, stevig opgebonden en de kans op eventueel losgaan danwel verschuiven is nihil. De brommer zelf staat nimmer in een niet showroomstaat klaar voor gebruik en mag zich hedentendage zelfs onder het vaste interieur van de woonkamer scharen. Blinkend en glanzend van trots staat hij dag in dag uit aan het hoofd van de tafel in de bier- annex brommerslaapkamer. Het contrast met de slaapplek van de brommer van Richard is groot. De machtige brommer moet het doen met een winderige garage waarbij de Garagedeuren zowel aan de voor als aan de achterzijde ontbreken waardoor er een soort "doorwaaigarage" ontstaat en er af en toe een kleedje over hem heen wordt gelegd als het wat erg frisjes wordt. Dit fenomeen is niet heel veel anders als het verleden heeft aangetoond maar in Andalusië is er veel anders.

Arjan, ooit de grootste en sterkste brommeraap, heeft zijn vaste plek op het hoogste punt van de apenrots moeten ruilen met Richard. Hij reed al jaren voorop en zette hij de lijnen uit waarbij Richard hem zonder morren en trouw volgde. Stoppen en pauzeren om te lunchen kwam bij Arjan niet in zijn vocabulaire voor. Tanken, een mars of een snicker, een red bull en weer door. Ze waren immers aan het brommerrijden en dat doe je niet op een zonovergoten terras met een heerlijke lunch. Het kreunen, steunen en soms geklaag van Richard die zich het snot voor ogen moest brommeren volledig negerend. Smeekbedes van Richard om even te stoppen om te rusten werden uiteindelijk met enige tegenzin gehoord en werden de brommers enkele minuten tot stilstand gebracht. Maar het was goed, helder en duidelijk.

Sinds enkele dagen staat de tijd echter in zijn reverse. Urenlang rijdt Richard voorop en volgt Arjan kreunend, steunend en klagend zijn uit de schijndood herrezen brommervriend. Tanken, een mars of een snicker en een Red Bull en weer door is het credo van Richard. Met verschoven nekwervels en gebroken polsen doet Arjan verwoede pogingen om zijn brommervriend te volgen. Van inhalen is überhaupt al helemaal geen sprake meer. Wanhopig probeert hij een reden te bedenken hoe het zo ver heeft kunnen komen. Wordt hij te oud? Te dik? Er heeft zich tenslotte dan uiteindelijk ook bij hem een bolletje ontwikkeld onder zijn brommerpak. Zit het tussen zijn oren? Te stramme spieren of onwelwillende pezen? Zit z'n helm te strak? Aan alles heeft hij gedacht maar aan een ding kan het niet liggen. Zijn bloedstelpend snelle, flitsende en glanzende brommer. Nee, het moet iets anders zijn. Maar ik, Lucas Bolceboos heb het lek boven. Het is een combinatie van alles. Oude botten met stramme spieren, een iets te strak zittend brommerpak en mentale instabiliteit en een voor een vitale twintiger bedoelde superbrommer zijn een gewoon geen goede combi.

Richard had vorig jaar al geaccepteerd dat het oud worden onomkeerbaar en niet te overwinnen is en had ingegrepen in de evolutie. Zijn oude vertrouwde Yamaha werd ingeruild voor zijn nieuwe liefde. Op zijn, van alle gemakken voorziene en oppermachtige, nieuwe ouwemannen BMW rijdt hij nu pijnloos, probleemloos en eindeloos zijn bochten door het prachtige Andalusië. Alle kreunen, steunen en klaaggezangen, van Arjan in zijn intercom, negerend.

Ik, Lucas Bolceboos, adviseer geheel vrijblijvend een BMW GS.

Lucas Bolceboos, uw adviseur en meerazende reporter, tegen wil en dank.........

1. Jochem:
    27 mei 2022
    Het komt door de banden, die halen alles wat daarboven zit uit balans, wat voor verwarring en onstabiliteit zorgt. De maandenlange voorbereidingen en trainingskilometers zijn namelijk op echte “brugstenen” verreden.